ניתוח החלפת מפרק ירך הגישה הקדמית אל מול הגישה במיני אחורית

איך לבחור את הגישה הנכונה לניתוח החלפת מפרק ירך?

מבוא

ניתוח החלפת מפרק הירך מבוצע בהצלחה כבר למעלה מ-50 שנה. במהלך השנים, מנתחים השתמשו בדרכים שונות כדי להגיע אל מפרק הירך. הכניסה הניתוחית אל הירך מכונה "הגישה". לכל גישה יש יתרונות וחסרונות. במציאות, ולמרות מה שנכתב באינטרנט על ידי חברות או מנתחים שונים, כל הגישות בטוחות ומניבות תוצאות טובות, ויש להתאים את הניתוח למטופל. הדבר החשוב ביותר הוא לבחור מנתח שאתם מתקשרים איתו היטב וסומכים עליו, על מנת שיבחר את הגישה הנכונה ביותר עבור גופו של המועמד לניתוח ומתאימה לרקע הרפואי שלו/שלה.

שאלות ותשובות על הגישה הקדמית והגישה המיני-אחורית:

בגישה הקדמית (Direct Anterior Approach) מפרידים בין שני שרירים עיקריים הממוקמים בחלק הקדמי של הירך והירך העליונה, מבלי לחתוך אותם. לאחר מכן פותחים את קופסית המפרק מקדימה. לעתים קרובות יש צורך גם לשחרר חלק מהחיבור של השריר הארבע ראשי לתוך הקופסית והאגן על מנת לאפשר חשיפה טובה לניתוח. חלק מהמנתחים משתמשים בשולחנות ניתוח מיוחדים על מנת לאפשר חשיפה של עצם הירך על ידי הפעלת מתיחה על הרגל כאשר היא נעה לתנוחות שונות. יש להקפיד לא להפעיל יותר מדי מתיחה שעלולה לפגוע ברקמות הרכות, בעצבים ובקרסול.
אני חושב שהיתרון הגדול ביותר לגישה הקדמית הוא שאין הגבלות מיקום או "אמצעי זהירות בהפעלת הירך" מיד לאחר הניתוח. מכיוון שהפתיחה של הקופסית של מפרק הירך היא קדמית (מלפנים), השכיחות של פריקה אחורית של המפרק פחותה. מצד שני, תתכן שכיחות מעט מוגברת של פריקה קדמית. מעשית, המטופל אינו מוגבל לשבת על מושב נמוך או לבצע תנועות מסוימות. יתרון נוסף של גישה זו היא שעצם העובדה שהמטופל שוכב על הגב במהלך גישה קדמית, דבר המאפשר ביצוע שיקופים, כלומר צילומי רנטגן, במהלך הניתוח. האפשרות לצילום עשויה לסייע במיקום הרכיבים, מדידות גודל השתל ומדידות אורך הרגליים.
הגישה הקדמית כרוכה בשכיחות מוגברת של פגיעה עצבית, בעיקר תחושתית. העצב הנפוץ ביותר שנפגע הוא העצב הפמורלי העורי הצדדי, שתפקידו לספק תחושה לירך הקדמית. לעומת זאת, השכיחות של פגיעה בעצב הסכיאאטי לאחר גישה קדמית נמוכה יותר מאשר בגישה האחורית. ארוע של פגיעה בעצב הפמורלי לאחר גישה קדמית, עלול להגרם ממתיחה במהלך הניתוח לצורך חשיפה. הגישה הקדמית כרוכה בשכיחות מוגברת של שברים בירך, במיוחד במנותחים הסובלים מאוסטאופורוזיס. אם השבר מתרחש במהלך הניתוח, קשה יותר לחשוף את השבר לצורך טיפול וקיבוע ולעתים יידרש חתך נוסף.

גישה זו כוללת הפרדת סיבי שריר העכוז הגדול (gluteus maximus) הממוקם בצד ובחלק האחורי של הירך. מכיוון שרק השליש ה"דיסטלי" או התחתון של סיבי השריר מופרדים במהלך הניתוח  ואינם נחתכים, קל לשמור על מסלולי העצבים וגם השריר אינו נפגע. בהמשך, משחררים את שרירי המסובבים החיצוניים הקצרים או העליונים מהחיבור שלהם לעצם הירך העליונה. בשלב הבא, פותחים את קופסית מפרק הירך מאחור. לאחר ביצוע השתלת המפרק המלאכותי, מבנים אלה, מתקנים את הקופסית מפרק הירך, חיבור השרירים והרקמות החיצוניות למפרק.

רבים רואים בגישה האחורית גישה פשוטה יותר מהגישה הקדמית ומייחסים לה פחות סיבוכים. מכיוון שהחשיפה של עצם הירך טובה וקלה יותר יותר, קיים סיכון קטן יותר לשבר עצם הירך. עובדה זו חשובה למטופלים עם עצם מוחלשת ממחלת אוסטאופורוזיס. יתרון נוסף הוא שחשיפה טובה יותר של עצם הירך פותחת למנתח אפשרויות רבות יותר בבחירת שתל הירך המתאים ביותר ולא את זה שהכי קל להשתיל. 

היתרון החשוב ביותר של הגישה המיני אחורית היא שקל להרחיב את החתך. יתרון זה משמעותי כאשר במהלך הניתוח מתברר שחשיפת מפרק הירך קשה יותר מהצפוי (וזה קורה) או אם במהלך הניתוח יש חשש לפגיעה/שבר בעצם הירך או האצטבולום. בגישה המיני-אחורית קל להרחיב את החתך, לשפר את החשיפה ולתקן את הבְּעָיָה. החשיפה והגישה הנוחה, הפכו את גישה זו למקובלת מאד כאשר נדרש ניתוח רביזיה (ניתוח חוזר באותו מפרק).

בגישה זו יתכן וקיימת שכיחות מוגברת של פריקה אחורית עקב פתיחת קופסית המפרק ושחרור השרירים המסובבים. סיכון זה נמשך עד שרקמות אלו מתרפאות. זו אחת הסיבות החשובות שיש לבחור מטופלים שהבינו היטב את ההנחיות שלאחר ניתוח שמסוגלים להישמע באופן מפורט להנחיות. ישנן צעדים ותנוחות שחיוני להימנע מהן בשבועות ההחלמה לאחר הניתוח. באמצעות גישה מיני-אחורית וטכניקות מודרניות לסגירת הקפסולה והשרירים המסובבים ובשילוב עם משתלים מודרניים עם מידות ראש גדולות יותר, הסיכון לפריקה של המפרק קטן ביותר והמגבלות האחר ניתוחיות מועטות.
אי אפשר להדגיש את חשיבות הניסיון. בחרו אורטופד מנתח המיומן בכל הגישות הניתוחיות, כדי שיוכל להתאים לכם את גישת הניתוח המתאימה ביותר עבורך, בהתאם למבנה מפרק הירך ומחלות הרקע שלכם. בנוסף, חשוב לבחור בבית חולים עם רקורד מוכח ומוניטין של מצוינות בניתוחי החלפת מפרקים. כמו כן, חשוב מאוד שלרופא שלך יהיה צוות תומך מסביר פנים ובעל ידע. לא פחות חושב זה מטופל שקרא את דפי המידע, מבין את האתגר שעומד בפניו, מחוייב למלא את ההוראות ולעבוד בהתאם לתוכנית השיקום שהומלצה והותאמה אישית.

ההחלטה החשובה ביותר שעליכם לקבל היא בחירת המנתח שיטפל בכם. למרות שאני חושב שהגישה היא משתנה חשוב אחד, הכירו בכך שהיא אחת מני רבות, וישנם הרבה שיקולים והחלטות שחייבות להתקבל כדי שהתוצאה הסופית והחוויה תהיה טובה ככל האפשר. המנתח שעושה בפועל את הניתוח חשוב יותר מהגישה בה הוא או היא בוחרים להשתמש. 
ההמלצה שלי היא לבחור את המנתח שלך, לא את הגישה, ואז לסמוך על האדם הזה שיטפל בך. חשוב שהמטופל ישאר ממוקד לא רק בתוצאה לטווח קצר אלא גם יבין את המטרה לטווח ארוך עם סיכון מינימלי לפציעה או סיבוך. אל תאבדו את המטרה האמיתית, שהיא ירך משוחזרת יציבה, מאוזנת ובעלת הסיכוי הטוב ביותר להימשך כזו יותר מעשרים שנה.

עוד לפני ביצוע ניתוח החלפת מפרק הירך, על הרופא והמטופל לדון בפרוט על תוכנית החלמה ושיקום.
תוכנית זו יכולה לעזור למטופל:

  • לעזוב את בית החולים מוקדם יותר
  • להחזיר את כוח הירך לתפקוד מהר יותר
  • להפחית את הסיכון לפתח צליעה לאחר ניתוח
  • לחזור ולהמשיך בחיים עצמאיים מוקדם יותר

על פי רוב, אנשים מסוגלים לדאוג לעצמם ולחדש את רוב הפעילויות כ 6 שבועות לאחר הניתוח, ועד -90% מתאוששים לאחר 3 חודשים. חשוב מאד להבין שלחלק זה יכול לקחת עד שנה שלמה עד שהם מתאוששים באופן מלא.

זמני הריפוי והשיקום משתנים בין המטופלים. לא תמיד ניתן לחזות למי יקח יותר זמן להתאושש. עם סבלנות ועבודה משותפת יכולים המטופל, הפיזיותרפיסט והרופא לעבוד יחד לקראת החלמה מלאה.
מטופל עשוי להתעורר מהרדמה עם כרית בצורת משולש בין רגליו, תוך שמירה על הרגליים פרושות מעט. כרית זו נועדה לייצב את הירכיים. רופא עשוי להציע למטופל להשתמש בכרית בזמן שינה ומנוחה במיטה במהלך הימים שלאחר הניתוח. בשעות שלאחר הניתוח, תתחיל התחושה לחזור ברגליים. כאב אחר ניתוחי הוא צפוי, והרופא יתווה טיפולים נוגדי כאב מראש, באמצעות שילוב של שיטות שונות להפחתת כאבים המשלימות זו את זו וממזערות את תופעות הלוואי, גישה זו נקראת שיכוך כאבים מולטי-מודאלי.

אם הכאב נמצא בשליטה סבירה, ייתכן שהמטופל יתבקש לעשות תרגילים עדינים במיטה, כגון:

  • כיפוף וכיפוף הקרסול (משאבת הקרסול)
  • כיווץ והרפיית שרירי הארבע ראשי
  • כיווץ והרפיית שרירי העכוז

תרגילים עדינים עשויים להתבצע במשך כמה דקות בכל שעה (אין צורך להפריע לשינה) כדי להקל על זרימת הדם.

בהמשך ניתן לבקש מהמטופל לקום ולעשות מספר צעדים בעזרת פיזיותרפיסט ו/או הליכון. מטופלים שמסגלים לקום ולשאת משקל (בסיוע) על ירכיהם "החדשות" זמן קצר לאחר הניתוח נוטים להתאושש מהר יותר מאשר מטופלים שלא.

מנתח או אחות יתנו לכל מטופל הנחיות נושאות משקל שיש לפעול לפיהן בבית החולים ובבית. על פי רוב, נשיאת המשקל תהיה מלאה ומיידית, תוך הסתייעות בהליכון בתקופת ההחלמה הראשונית. בתחילה, ניתן להמליץ ​​למטופל לשים רק אחוז קטן מהמשקל על הרגל הפגועה, כאשר משקל רב יותר מוחל לאורך זמן.

או בטלפון:

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם: ​