טיפולים חדשניים לכאבי מפרקים

במהלך השנים האחרונות חלה התקדמות רבה בטיפולים אורתו-ביולוגיים, המוכר מבינם הוא טיפול בפלזמה עתירת טסיות (PRP).
תכשירים אלו הפכו למקובלים יותר ויותר, לאחר שהחלו להשתמש בהם בטיפול בספורטאי עלית כגון טייגר וודס ורפאל נדל, אשר קיבלו PRP בגלל בעיות שונות כמו פציעות בגידים. ספורטאים רבים זקפו את יכולתם לחזור ולהתחרות לזכות טיפולים אלו, אשר נקראים כולם יחד טיפולים 'אורתו-ביולוגיים'. 
למרות ש-PRP זכה לפרסום נרחב, עדיין ישנן שאלות מתמשכות לגביו, כגון:

למרות שדם הוא בעיקר נוזל (הנקרא פלזמה), הוא מכיל גם רכיבים מוצקים קטנים (תאים אדומים, תאים לבנים וטסיות דם). הטסיות ידועות בעיקר בחשיבותן בקרישת דם. עם זאת, טסיות הדם מכילות גם מאות חלבונים הנקראים גורמי גדילה שחשובים מאוד בריפוי של פציעות. 

PRP הוא פלזמה עם הרבה יותר טסיות דם ממה שנמצא בדרך כלל בדם. ריכוז הטסיות – ובכך גם ריכוז גורמי הגדילה – יכול להיות פי 5 עד 10 גדול (או עשיר) מהרגיל.

כדי לפתח תכשיר PRP, ראשית יש לשאוב דם מהמטופל. טסיות הדם מופרדות מתאי דם אחרים וריכוזן מוגבר במהלך תהליך הנקרא צנטריפוגה. לאחר מכן מזריקים טסיות אלו אל המקום הפגוע.

למרות שלא בדיוק ברור איך PRP עובד, מחקרי מעבדה הראו שהריכוז המוגבר של גורמי גדילה ב-PRP יכול להאיץ את תהליך הריפוי.

כדי להאיץ את הריפוי, מטפלים במקום הפציעה בתכשיר PRP. ניתן לעשות זאת באחת משתי דרכים:

ניתן להזריק PRP בזהירות לאזור הפגוע. לדוגמה, בדלקת בגיד אכילס, מצב נפוץ אצל רצים וטניסאים. ניתן להזריק תערובת של PRP וחומרי הרדמה מקומיים ישירות לתוך הרקמה המודלקת הזו. לאחר מכן, הכאב באזור ההזרקה עשוי למעשה להתגבר בשבוע-שבועיים הראשונים, וייתכנו מספר שבועות עד שהמטופל ירגיש השפעה מיטיבה.

PRP עשוי לשמש גם לשיפור הריפוי לאחר ניתוח לפציעות מסוימות.

מחקרים נערכים כעת כדי להעריך את היעילות של טיפול PRP. מחקרים אחרונים הראו שלבעיות מסוימות בגידים עשויות להיות תוצאות משופרות עם הזרקות PRP. על פי המחקרים המדווחים כיום, PRP יעיל בטיפול בפציעות כרוניות בגידים, במיוחד במרפק טניס, פציעה שכיחה מאוד של הגידים בחלק החיצוני של המרפק.

השימוש ב-PRP עבור פציעות גיד כרוניות אחרות – כגון דלקת כרונית בגיד אכילס או דלקת בגיד הפיקה בברך מבטיח. עם זאת, קשה לומר בשלב זה שטיפול ב-PRP יעיל יותר מטיפול מסורתי בבעיות אלו.

גורמים שיכולים להשפיע על היעילות של טיפול PRP כוללים:

  • אזור הגוף המטופל
  • הבריאות הכללית של המטופל
  • האם הפציעה היא חריפה (כגון מנפילה) או כרונית (פציעה המתפתחת עם הזמן)
  • אופן הכנת התכשיר והרכב התאים המצוי בו  

שימוש ב- PRP במקרים של מחלה שחיקתית של הברך או הירך

בנוסף, יותר ויותר ספרות מראה את היעילות המשמעותית של PRP בטיפול באוסטיאוארתריטיס קלה עד בינונית בברך. כמה מחקרים הראו שתוצאות אלו יכולות להימשך עד שנתיים.
  • מאמר משנת 2016 שילב תוצאות של עשרה מחקרים קודמים שבהם נעשה שימוש ב-PRP לטיפול באוסטאוארתריטיס של הברך. במחקר כלל למעלה מ-1,000 חולים שנכללו בניסויים פרוספקטיביים, אקראיים. בהשוואה לזריקות של מי מלח כפלצבו, חולים שהוזרקו עם PRP חוו הקלה טובה יותר בכאב שיפור תפקודי עד שנה לאחר ההזרקה. בהשוואה לזריקות של היאלורונית חומצה (HA – זריקה נפוצה לדלקת פרקים), ל-PRP היו שיפורים קטנים אך אמיתיים בהקלה על הכאב בשנה לאחר ההזרקות.
  • במאמר נוסף משנת 2021 אשר הציג מידע על 881 הודגמה יעילות גבוהה יותר של PRP בהשוואה לחומצה היאלורונית. במחקר אקראי אחר, מדענים השוו זריקות של PRP, HA או השילוב של PRP ו-HA. הממצאים הראו שהחולים שקיבלו את השילוב של PRP ו-HA היו משוחררים יותר מהכאב והשתפרו מבחינה תפקודית. תוצאות אלו נמדדו ונמצאו מובהקות בין חודש לשלושה חודשים לאחר ההזרקה.
  • מאמר משנת 2021 אשר שילב תוצאות של 30 מחקרים קודמים וכלל 3,463 מטופלים, הראה שזריקות לתוך המפרק של PRP הדגימו יעילות רבה יותר במספר נקודות זמן (3, 6 ו-12 חודשים) מבחינת כאב ושיפור תפקודי, בהשוואה לחומצה היאלורונית, לקורטיזון ולפלסבו.

חשוב להדגיש שמחקרים אלו התמקדו בעיקר בחולים עם קל עד בינוני דלקת מפרקים ניוונית של הברך, וכי אין נתונים המצביעים על כך שהזריקות האטו את התקדמות דלקת המפרקים או עזרו להצמיח סחוס חדש.
  • הזרקת PRP של חברת ARTHREX (Arthrex Autologous conditioned plasma) שיתרונה בריכוז הנמוך של תאי דם מסוג נוירטופילים (תאים העשויים לפגוע בתהליך הריפוי) .
  • טיפול ב- ORTHOKINE – טיפול שפותח בגרמניה, אשר מתבצע ע"י שאיבת דם רגילה והמטופל, אינקובציה של הדם אשר מאפשרת מיצוי וריבוי של חלבוני הגדילה הנמצאים בדם המטופל. הגורם העיקרי בטיפול באורתוקין הוא חלבון המיוצר בגוף באופן טבעי ונקרא IL-1Ra . חלבון זה הוא מעכב של החלבון האגרסיבי IL-1 אשר מעורב בהיווצרות התהליך הדלקתי והשחיקתי.

מידע נוסף לגבי טיפול באורתוקין ניתן למצוא באתר החברה: www.orthokine.co.il

הטיפול מתבצע במרפאה וכולל סידרה של הזרקות, המבוצעות באופן סטרילי לתוך המפרק לאחר חיטוי יסודי.
שלבי הטיפול:

  1. לפני תחילת הטיפול תתקיים פגישת ייעוץ במרפאה על מנת לבדוק האם קיימת עבור המטופל סיבה טובה לבצע את הטיפול. בפגישה זו יינתן הסבר לגבי מהות הטיפול ומהלך הטיפול וייקבעו לוחות הזמנים.
  2. לפני כל הזרקה נלקח מהמטופל דם מהוריד, בדיוק כפי שמבוצעת בדיקת דם שגרתית.
  3. דם זה נאסף במבחנה מיוחדת ונשמר באופן סטרילי.
  4. המבחנה מוכנסת למכשיר צנטריפוגה, המבצע סיבוב במהירות גבוהה. באמצעות תהליך זה מתאפשרת הפרדה בין כדוריות הדם האדומות לבין הפלסמה.
  5. לאחר מכן הרופא שואב את הפלסמה מהמבחנה ומזריק אותה לתוך המפרק הפגוע.
  6. הטיפול מתבצע, בהתאם לסוג הטיפול ומקום הטיפול, פעם בשבוע למשך 3-5 שבועות.
  7. בסיום כל הזרקה אין מניעה להתהלך.

השפעת הטיפול לרוב מורגשת מספר שבועות לאחר סיום הטיפול. משך ההשפעה הוא אינדיוודואלי, ואותו הטיפול עשוי להשפיע אחרת במטופלים שונים.

לסיכום:

טיפולים אורתו-ביולוגיים הוכיחו יעילות בטיפול בפציעות כרוניות מסוימות בגידים ובדלקת מפרקים ניוונית בברך בדרגה נמוכה עד בינונית.
למרות שהצלחת הטיפול ב-PRP עדיין לא לחלוטין ברורה , הסיכונים הכרוכים בו הם מזעריים: יתכן כאב מוגבר במקום ההזרקה, אך נראה כי השכיחות של בעיות אחרות – זיהום, נזק לרקמות, פציעות עצביות – אינה שונה בהשוואה לזריקות קורטיזון.
חשוב לציין, כי האיגוד האורתופדי האמריקני (AAOS) ואיגוד מנתחי הירך והברך האמריקני (AAHKS) פרסמו בשנת 2021 את עקרונות הטיפול השמרני בדלקת מפרקים ניוונית. בקובץ הנחיות זה, מופיע הטיפול ב- PRP כאת מאפשרויות הטיפול, אשר עשויות להפחית כאב ולשפר תפקוד, אם כי ההוכחות בספרות המקצועית עדיין מוגבלות.

אם אתם שוקלים טיפול ב-PRP, הקפד לבדוק את זכאותך מול חברת ביטוח הבריאות שלך.

מאמרים:

  1. Orthoinfo – Americal Academy of orthopaedic Surgeons
  2. Dai WL, Zhou AG, Zhang H, Zhang J: Efficacy of Platelet-Rich Plasma in the Treatment of Knee Osteoarthritis: A Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Arthroscopy. 2016 Dec 22. 2. Lana JF, Weglein A, Sampson SE, Vicente EF, Huber SC, Souza CV, Ambach MA, Vincent H, Urban-Paffaro A, Onodera CM, Annichino-Bizzacchi JM, Santana MH, Belangero WD: Randomized controlled trial comparing hyaluronic acid, platelet-rich plasma and the combination of both in the treatment of mild and moderate osteoarthritis of the knee. J Stem Cells Regen Med. 2016 Nov 29;12(2):69-78
  3. Lana JF, Weglein A, Sampson SE, Vicente EF, Huber SC, Souza CV, Ambach MA, Vincent H, Urban-Paffaro A, Onodera CM, Annichino-Bizzacchi JM, Santana MH, Belangero WD: Randomized controlled trial comparing hyaluronic acid, platelet-rich plasma and the combination of both in the treatment of mild and moderate osteoarthritis of the knee. J Stem Cells Regen Med. 2016 Nov 29;12(2):69-78.
  4. Migliorini, F., Driessen, A., Quack, V. et al. Comparison between intra-articular infiltrations of placebo, steroids, hyaluronic and PRP for knee osteoarthritis: a Bayesian network meta-analysis. Arch Orthop Trauma Surg 141, 1473–1490 (2021). https://doi.org/10.1007/s00402-020-03551-y
  5. Platelet-Rich Plasma Versus Hyaluronic Acid for Knee Osteoarthritis: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials, Belk et al. (Colorado) Am J Sports Med. 2021 Jan; 49(1) 249-260
  6. Weber KL, Jevsevar DS, McGrory BJ. AAOS Clinical Practice Guideline: Surgical Management of Osteoarthritis of the Knee: Evidence-based Guideline. J Am Acad Orthop Surg. 2016 Aug;24(8):e94-6. doi: 10.5435/JAAOS-D-16-00160. PMID: 27355287.

או בטלפון:

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם: ​